در باکور، میزان صحبت کردن به زبان کوردی به ۷ درصد کاهش یافته است

مراد آتابای، رئیس مشترک شعبه اِیتیم سَن در وان، گفت: "در دهه ۱۹۲۰، ۹۰ درصد کوردها در خانه و خیابان به زبان کوردی صحبت می‌کردند، اما امروزه میزان صحبت کردن به زبان کوردی به حدود ۷ درصد کاهش یافته است."

سال تحصیلی در کوردستان و ترکیه آغاز شد. مثل هر سال میلیون‌ها کودک کورد به زبان مادری خود مدرسه را شروع نمی‌کنند.

مراد آتابای، رئیس شعبه اِیتیم سَن در وان، یادآور شد که کودکان کورد مجبور هستند به زبانی غیر از زبان مادری خود که آنرا نمی‌شناسند، آموزش ببینند.

آتابای خاطرنشان نمود که سال‌هاست می‌گویند چرا باید به زبان مادری آموزش داده شود، چرا کودکان باید به زبان مادری آموزش ببینند. آتابای با بیان اینکه کودکان کوردستانی به دلیل اینکه به زبان مادری آموزش نمی‌بینند، با مشکلات زیادی مواجه هستند، اعلام کرد که این مشکلات را با داده‌های علمی و آموزشی گزارش می‌کنند. آتابای چنین گفت: "کودکان وقتی به زبانی که نمی‌شناسند یا کم می‌دانند آموزش می‌بینند، نمی‌توانند احساس راحتی کنند و خودشان را بیان کنند. این در حال حاضر یک مشکل بسیار بزرگ در حوزه آموزش است. در ترکیه زبان‌های مختلفی وجود دارد. کوردی به عنوان یک جمعیت، بیشترین جمعیت را در میان این زبان‌ها دارد، زبانی است که توسط تعداد زیادی از مردم استفاده می‌شود. بنابراین مهم است که زبان کوردی از طریق آموزش زبان مادری آموزش داده شود و موانع پیش روی زبان مادری برطرف شود."

اتوآسمیلاسیون جدی وجود دارد

آتابای با بیان اینکه در سال‌های اخیر خودآسمیلاسیون جدی صورت گرفته است، ادامه داد: "خانواده‌ها و اولیای ما در سال‌های اخیر به طور جدی در حال خودآسمیلاسیون بوده‌اند.حتی کمتر خانواده‌ای با فرزندانش کوردی صحبت می‌کند. بنابراین به همان اندازه که از سیاست‌های همسان‌سازی دولت انتقاد می‌کنیم، به همان میزان باید نوک آن انتقادات را به خودمان برگردانیم. چرا از زبان مادری خود صیانت نمی‌کنیم و برای زبان مادری خود کار نمی‌کنیم؟ یا اینکه چرا در خانه، محل کار، کوچه و بازار به زبان مادری خود صحبت نمی‌کنیم. باید اینها را نقد کنیم. همراه با بحران اقتصادی، این مشکل در این سال تحصیلی وجود دارد که بخش زیادی از کودکان، گرسنه به مدرسه می‌روند. اما بزرگترین مشکل این است که کودکان به زبان مادری خود آموزش نمی‌بینند."

زبان دولتی نباید وجود داشته باشد

آتابای با بیان اینکه نباید زبان رسمی در ترکیه معرفی شود، گفت: "در قانون اساسی ترکیه آمده است که زبان دولتی، ترکی است. در واقع مشکل بسیار جدی در تشکیل دولت و نوشتن قانون اساسی وجود دارد. زبان دولتی نباید وجود داشته باشد، یک دولت می‌تواند زبان رسمی داشته باشد. اما ما درک می‌کنیم که آنها از نظر قانون اساسی می‌خواهند چه کار کنند. یک سیاست همسان‌سازی بسیار جدی در مورد زبان کوردی وجود دارد. در دهه ۱۹۲۰، ۹۰ درصد کوردها در خانه و خیابان به زبان کوردی صحبت می‌کردند. متاسفانه امروز در شهرهای کوردها صحبت به زبان کوردی به ۷ تا ۸ درصد کاهش یافته است. با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، سیاست همسان‌سازی در مورد کوردها به خودآسمیلاسیون تبدیل شده و به شکل جدی ادامه دارد. این سیاست فقط در مورد شهرهای کوردها اعمال نمی‌شود، بلکه  برای تمام زبان‌های دیگر در ترکیه اعمال می‌شود. اما بیشتر روی زبان کوردی انجام می‌شود".

آتابای با بیان اینکه اهمیت زبان باید به خوبی برای مردم تبیین شود، گفت: "تشکل‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه مبارزه می‌کنند، باید با قدرت به میدان بروند و زبان ما را برای کوردها توضیح دهند."